onsdag 15 april 2015

Fia med knuff - home made edition

Fia med knuff är ett spel som jag verkligen gillar. Problemet är bara att den enda varianten vi har hemma är ett Fia med Hutt och där har alla pjäser (dvs. snapsglas i olika färger) försvunnit eftersom barn har lekt med dem. Kanske inte så mycket mina egna, men andras när de kommit hem till oss och skulle sysselsättas - alltså innan vi fick våra egna. De är nämligen mycket roliga att stapla eller låtsasdricka ur.

Så vad gör man när man inte har ett Fia med knuff hemma? Jo, man gör ett så klart.


Jag har länge tänkt att jag skulle göra ett på ett av barnens småbord, men det har aldrig blivit av. Det var faktiskt min man som satte igång projektet. Han gav mig i uppdrag att fixa pjäser medan han fixade spelplanen.

Spelplanen består av en hård kartong (faktiskt en hel låda) och påklistrade A4-papper. Han gjorde ringarna med hjälp av ett limstift och de lite större ringarna, alltså boen, med hjälp av ett dricksglas. Barnen fick sedan färglägga ringarna.


Spelpjäserna är gjorda av kork (jag samlar ju...) och knappnålar. Knappnålarna var mannens idé, korkarna min. Tärning hade vi från något Yatzyspel (som inte längre är komplett).


Det funkade faktiskt helt utmärkt. Lillkillen hade väl lite svårt att fatta hur det gick till och lite svårt att hålla koncentration uppe (även om partiet fick delas upp i två kvällar). Stortösen vann (med lite hjälp av föräldrar som såg genom fingrarna med vissa saker).

Total arbetstid: 30 min cirka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar