fredag 18 april 2014

Påskpynt

Glad Påsk!

Här i huset har det påskpyntats en del och vi var ute i god tid. Redan den 23 mars började vi göra påskägg med papier mache och ballonger. Jag kokade eget tapetklister, vilket inte var något svårt alls. Receptet hittade jag här.


Vi var kanske lite snåla med papper så äggen blev ganska sköra. Så tips! Lägg på många lager papper.


Sen hängde vi upp äggen på gardinstången i sovrummet. Där hängde de nog ett par dagar och sedan blev de nedplockade, isärklippta och målade. Jag klistrade även dit en kant på den ena halvan så att ägget ska kunna förslutas. Jag använde mjölkkartong och limpistol.



Barn hittar alltid nya användningsområden för saker...


Förutom dessa ägg har vi gjort påskkort så klart. Barnen har varit påskkärringar i Söderby för första gången och det gick bra även om många inte var hemma. 


I tisdags fick jag reda på att barnen gärna skulle vara utklädda till påskkärringar på onsdagen. Jag tänkte att de ju "måste" ha små söta förkläden. Så det var bara fram med symaskinen när barnen somnat (dvs. 21.30) och sätta igång. Det blev även en liten kjol av en gammal gravidkjol jag hade liggande.


Den stora vägrade dock ha på sig det förkläde jag sytt till förmån för ett från IKEA. Men den lilla lät sig villigt utklädas och sminkas. 


I dag, långfredag, har vi målat ägg. Ikväll blir det hemgjord glass, gratinerad pasta med halloumi och kanske lite vitt vin för de vuxna. Imorgon tänkte vi köra lite traditionsenlig middag med Jansson, köttbullar, prinskorvar, ägghalvor och gubbröra på finknäcke.

PS. Han går i sin mors fotspår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar