söndag 19 januari 2014

En bit tyg - tre mössor

När jag var hemma över jul spontanshoppade jag lite jerseytyg med stjärnor på. Det var ingen stor bit, men det blev tre mössor. En till mig, en till dottern och en till sonen.


Världens enklaste grej egentligen. Jag klippte till en rektangel som jag vek dubbel och sydde ihop räta mot räta så att det blev en tub. Jag har ingen overlocksymaskin, men likväl overlocksöm. Sen klippte jag till en mall med lagom rundning för huvudet och klippte ut efter den mallen i både ändar så att tygstycket blev som en oval. Sen sydde jag helt ihop på en sidan och lämnade lite öppet på andra sidan. Sen drog jag ut mössan så att rätsidan kom ut och sydde sedan ihop det lilla hålet innan jag vek mössa på mitten. Den är alltså dubbel och i princip vändbar.

Vet inte hur bra den här förklaringen blev, så håll till godo.

1 kommentar: