fredag 1 november 2013

Halloween

Nya tider, nya traditioner, nytt pyssel.
Tillfälligt nytt utseende på bloggen...

I år pysslade jag ihop sugrör med huggtänder.


Jag och dottern pysslade ihop färggranna lyktor.


Och några färglösa spöken (lite ihopsnott tylltyg och dubbla lager silkespapper). Ögonen har dottern ritat dit.


Inspirationen till huggtänderna är hämtade ifrån Varabarasaras instagram. Bara namnet är ju fantastiskt...


Man tar ett sugrör.
Klipper till lite huggtänder (jag använde pappkasspapper...),
målar lite blod på (här har jag använt min rättningspenna...).
Sätter fast huggtänderna på sugröret med lite tejp (den vita eltejpen åkte fram igen...).
Klart!

Till lyktorna behöver man:
glasburkar
lim
pensel
silkespapper
sax
ståltråd
avbitartång

Klipp till småbitar av silkespappret.


Pensla på lim på burken.


Sätt fast pappersbitarna på sidorna och på botten om lyktan ska hängas upp.


Vira ståltråd runt kanten högst upp och gör en stor ögla för upphängning.


Låt torka. Häll i sand eller salt (som jag använde då jag inte orkade gå till lekparken för att hämta sand) och lägg i ett ljus. Sanden är till för att ljuset ska ligga still i lyktan. Glasburkarnas bottnar är inte riktigt flata och när ljuset halkar runt riskerar man att det blir allt för varmt på en enskild punkt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar