måndag 28 oktober 2013

Brudklänningen - the full story



Jag fick ju för mig att sy min egen brudklänning. Jag sydde en testklänning och sanningen att säga så blev den inte så bra, men jag tänkte väl att "Jaja, nästa blir bättre". Men den blev inte så mycket bättre. En hel del saker kom jag till rätta med, men bysten fick jag liksom inte till. Jag började sy klänningen ungefär en månad innan den stora dagen så man kan inte säga att jag var ute i god tid. 


Till slut fick jag ta lite hjälp av en sömmerska. Hon räddade klänningen och mig från sammanbrott. 



Spetsen var inte med på mönstret och min egen idé. På grund av den fick jag göra en ändring i ryggen. Först var nog tanken att jag skulle ha en djup urringning i ryggen, men så kom jag på att jag ju inte kunde ha bh då. Den fick jag av min syster i födelsdagspresent. Här ser ni också en inzoomning på bysten och jag tror att klänningen var skapad för kvinnor med lite mer yppig barm.


Frisyren kanske jag ska säga något om också. Den är gjord av min syster barndomsvän Emma på Salong Nice i Kvänum. Hon är jätteduktig och förstod vad jag var ute efter. Dessvärre kom det ju lite regn på lockarna och sedan åkte vi nedkabbat till fotograferingen så dagen efter var det inte mycket lockar kvar. Mitt hår kan närmast beskrivas som hästtagel.


Skorna är gamla, de köpte jag till min systers bröllop och de har varit med om en del. Jag älskar dem! Klänningen hade kanske inte perfekt passform och kan tyckas lite stor, men jag ville verkligen inte ha en för tajt klänning och späkningen (som de flesta brudar sysslar med) innan bröllopet gick inte så bra. Jag tror jag gick ned ett och annat kilo, men det var nog mest på grund av all stress.



Strumpebandet är broderat med blå sytråd. Det ramlade ner redan under fikaminglet direkt efter vigseln och hamnade då i brudgummens byxficka. Vår bröllopsnatt spenderade vi i mina föräldrars säng. Mamma hade bäddat med vita fina lakan med spets på. De fick vi även i bröllopspresent tillsammans med ett dubbeltäcke och en frikostigt bidrag till bröllopsresan.


Det var klänningen det. Min bröllopsbonanza fortsätter imorgon med själva vigseln.

1 kommentar:

  1. Men så fin! Och sjukt modigt att sy en egen. Du, jag har tyvärr inga mönster på mina blöjskydd. Har virkat lite på måfå liksom..

    SvaraRadera