torsdag 8 augusti 2013

Hårband med rosor

På bröllopet hade dottern på sig det här virkade hårbandet.


Jag gjorde ett liknande till mig själv som jag hade på mig när jag friade.

Principen är enkel. Virka rosor. Virka ett lagom brett band med fasta maskor. Sy fast lagom mycket bred resår.


Jag har virkat rosorna med något gammalt virkgarn och använt virknål 2. Eftersom länken till den virkade rosen inte verkar fungera så lägger jag här ut "mitt" rosmönster. Jag tror att de allra flesta rosor virkas på liknande sätt.

Lägg upp 35 lm.
Varv 1: 1 st i 5:e lm från virknålen *1 lm, hoppa över 1 lm (1 st, 1 lm, 1 st) i nästa lm*, repetera *-* varvet ut.
Varv 2: 3 lm, 5 st i första lmb (luftmaskbågen), *1 fm i nästa lmb, 6 st i nästa lmb*, reptera *-*, avsluta med 6 st i sista lmb så att du får 16 blad.
Klipp av och fäst garnet, men lämna en lång garnände för att sy ihop blomman. Gör en liten knopp i ena änden och rulla eller vira bladen runt den. Sy ihop så att blomman hänger ihop.

Vid fototillfället var min lilla modell lite busig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar