onsdag 5 december 2012

Lucka 5 - enkel snökristall

Vad passar bättre en dag som denna än virkade snöflingor. Här, där jag befinner mig, är det fullständigt vitt. Jag har lyckats ta mig till jobbet, men frågan är om jag har några elever att undervisa. Rumpvärmaren är på och det halva fåret är virat runt halsen.

Det kommer att falla en del snöflingor även över julkalendern. Varje snöflinga är ju unik...

Först ut är den kanske enklaste. Mönstret finns på DROPS hemsida: här. Men om man tittar på den bilden så stämmer den illa med mina och dessutom även med mönsterbeskrivningen.


Då jag varken har någon gran eller något ris i huset fick snöflingorna hoppa upp i orkidén.


Jag stärkte de här flingorna genom att doppa den i en uppkokad lag på 1/2 dl vatten och 1/2 dl florsocker. Sen lade jag dem mellan hushållspapper och lät torka. Nu gäller det bara att inte ungarna får för sig att de ska slicka på snöflingorna för då har de strax tappat formen.

DROPS har för övrigt även de en julkalender.

2 kommentarer:

  1. Kjempefine :-)

    kikker du innom meg, kan du "finne tante Monica" ho har flere mønstrer.

    Klem,

    SvaraRadera