söndag 23 december 2012

Lucka 23 - konservburksljusstakar

Konservburkar blir ljusstakar. Först ut är fiskbullekonserv.


Jag målade kanten med vit hobbyfärg eftersom den var blå. Sedan klippte jag ut papper som skulle passa runt burken. Pappret dekorerades med stämplar och blommor. Därefter klistrade jag fast pappret på burken, höll runt om tills limmet stelnat. Sist fyllde jag upp burken till hälften med dekorsten, satte i ett ljus och fyllde med stenar runt om.


En bra gå-bort-present som inte tar så lång tid att göra men som ändå känns mycket personlig.


Ett annat sätt är att klistra på plastfilm och sedan klistra fast spets. Den här klisterspetsen är inhandlad på Claes Olssons men andra varianter finns på Panduro.

Rosen är virkad i vitt virkgarn. (Virka 35 lm. Varv 1: 1 st i 5:e lm från virknålen, *lm, hoppa över 1 lm (1 st, 1 lm, 1 st) i nästa lm*, upprepa *-* varvet ut. Varv 2: 3 lm, 5 st i första luftmaskbågen (lmb), *1 fm i nästa lmb, 6 st i nästa lmb* upprepa *-* varvet ut. Klipp av och fäst garnet. Lämna en lång garnände för att sy ihop rosen.)

Jag har fäst rosen med hjälp av en hårnål.


Det här är en gammal espressoburk och de lämpar sig särskilt bra eftersom de inte är korrugerade. I burken har jag lagt grovkornig sand, stuckit ner ett kronljus och sedan lagt grönmossa runt.


Den stora burken har jag fått från mitt jobb (skola). Jag mätte ut ett lagom stort pappersark (pappret är faktiskt täckpapp). Sedan kalkerade jag på texten (som jag skrivit ut på vanligt A4 från Word). Blommorna (som visst inte syns på bild ser jag nu) limmade jag på sedan jag limmat på pappret på burken. Pärlorna kommer från ett gammal arrangemang och har spetsiga nålar på sig. Ljushållarna kommer från Panduro och de är fästa i en oasis. Arrangemanget är nu återlämnat till mattanterna på skolan.


 

2 kommentarer:

  1. Superfina ljusstakar..duktig du är och vilken fantasi :)

    SvaraRadera
  2. Hej Sara! Kollar igenom din julkalender från förra året och får massa inspiration. Ska själv göra minst två juliga inlägg SWE:s julkalender under december (ej scrap) och tror absolut att jag ska göra något liknande dessa. Dom är så fina, vet att jag såg dom i ditt kök när vi julpysslade förra året. Superfina och verkligen personliga!

    SvaraRadera