måndag 10 december 2012

Lucka 10 - mozartkulor


Mitt recept på mozartkulor kommer från min mor och min syster. Min mamma gjorde alltid så att hon skar nougaten på längden, dvs. delade blocket i kanske tre plattor. Sedan kavlade hon ut marsipanen och lade den på nougatblocken, skar det hela i fyrkanter och  tryckte dit en halv mandel i varje fyrkant och doppade dem sedan i choklad.

Min syster utvecklade konceptet genom att göra kulor. Som man tydligen ska. Men det visste vi inget om när vi var barn. Min syster brukar inte ha mandel i.


Skär nougaten i kuber. Hacka skållad och skalad mandel. Rulla till små bollar, men man behöver inte var så noga med formen. Skär upp marsipanen i tunna skivor (ca 3 mm tjocka).


Omslut nougaten med marsipanen och rulla till en kula. 


Ställ kulorna i kylen ett tag så blir de lättare att hantera.


Hacka choklad. Jag har valt mörk bakchoklad från Odense. Smält chokladen. Jag gjorde det i micron och sänkte då effekten till ungefär 400 W. Den ska bli trögflytande.


Släng i kulorna och rulla runt. Plocka upp dem med en tesked och lägg dem på bakplåtspapper och låt de stelna. 


Förvara kulorna i kylen. 

1 kommentar:

  1. Jaha ja det är runda de ska vara nu för tiden och inte visste jag att de hette mozartkulor de pralinerna vi alltid gjort här hemma. Men då får de väl bli runda i år.Kram mamma

    SvaraRadera