söndag 25 november 2012

Det lackar mot jul

Det är något speciellt med julkalendrar. En ny lucka varje dag. En ny överaskning. Jag minns att jag satt och gjorde julkalendrar när jag var liten. Först ritade jag en bild, klippte ut luckor och limmade fast teckningen på ett tomt papper och ritade sedan nya små bilder i luckorna. Det var nämligen rätt ovanligt att vi fick en riktig TV-kalender. Självklart satt jag klistrad framför klassiker som Trolltider och Sunes jul. Jag minns också att det ett år varnades för starka bilder inför ett avsnitt och att det var bra om man hade en vuxen intill. Det måste ha varit "Marias barn från" 1987. Jag minns att jag tänkte att det var ju var rätt korkat och ha med något som inte var barnanpassat.


Ett år fick vi paketkalendrar. Ett paket varje dag. Ena dagen en nagelsax, andra dagen ett kasettband. I år vet jag att mina barn kommer få adventspresenter av mina föräldrar och när vi var på IKEA och handlade kunde jag inte riktigt motstå den här kalendern. Det går inte i så mycket och jag tänker att vi kanske lägger i småsaker som barnen inte lekt med på länge.

Drömmen är annars att sy en kalender. Min syster har en som hon påstår kommer från vårt föräldrahem. Den liknar den här så nåt liknande blir det nog när tiden, orken och lusten finns.

Bilden är från Sagogryn.
I år blir det däremot julkalender här på bloggen. Ett pyssel eller åtminstone inspiration till pyssel varje dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar