söndag 10 juni 2012

Tema: Handarbete i konsten, dag 2

Det kommer bli svårt att hålla sig till en bild om dag. Pinterest är nåt som jag inte riktigt fattat vad det är, men där hittade jag i alla fall en massa bilder. Det finns säkert betydligt fler där ute i cyberspace än de som jag hittat. 

Idag blir det svenskt. Carl Larsson.


Blomsterfönstret från 1894.


En solstråle från 1893. Tavlan föreställer dottern Suzanne vid spinnrocken och 2008 auktionerades den ut på Bukowskis auktionsfirma. Utropsprisen var 3 miljoner, men såldes för 8,5 miljoner.


Köket från 1898. Den här bilden hängde under min barndom i vårt kök och jag fattade aldrig vad barnet hade på huvudet. Ärligt talat så gör jag det fortfarande inte. En trasig korg? Handarbetet på bilden, tja, kärna smör gör man ju med händerna...



1 kommentar:

  1. Kunde inte låta bli att fnissa lite igenkännande... just "köket" hade vi på en bricka när jag var liten och jag vet inte hur många gånger jag undrat över den där hatten! Kan hon ha fått spritsade maränger på toppen kke?

    Nåväl, ja det är hipstamatic jag fotar med. Funderar dock på att prova mig vidare med andra appar, kke instagram. Måste bara fixa så jag kommer åt applestore igen... det där med lösenord du vet...

    SvaraRadera