lördag 2 juni 2012

Baku, dag 3 & 4


På fredagen hade vi tänkt åka till ett vattenland norrut, men då personalen på hotellet sa att det skulle ta en timme att komma dit blev vi lite osäkra. Klockan var redan rätt mycket och vi hade ju egentligen ingen aning om vad det var för ett ställe. Så vi stannade kvar på hotellet och njöt av dess pool. Det var en riktig slappardag som jag tror vi alla behövde, både småbarnsmammorna och arbetsmyrorna.


Det blev en lätt lunch då våra "clubsandwich" inte var så stora som vi var vana vid. Vi fick varsin, i och för sig, väldigt god smörgås.


Trädgårdsmästaren tyckte väl kanske lite synd om oss så han kom med ett glas bär. Söt gubbe!


En annan söt gubbe var det här. Mitt på ett torg satt en stenläggare och fixade lite. Mitt i natten. Och i stället för koner hade de ställt upp sådana här söta små smurfar.


På lördagen sov vi länge och sen blev det lunch på Baku Boulevard. Köttgrytan smakade gott av någon ört eller krydda som jag inte kunde identifiera. När vi hade ätit upp kom det in ett sällskap svenskar. Och inga svenskar som helst utan textförfattarna till Loreens Euphoria, Tomas G:son och Peter Boström. Häftigt och höga odds på det så vi tog modet till oss och bad om ett foto tillsammans med dem.


Efter lunchen var det dags för lite expressshopping i ett stort köpcentrum. Det var på intet sätt billigt, men inte heller dyrt. Det blev lite smycken, en klänning till dottern och sen smågodis. Jag tror det är första gången jag sett plockgodis utanför Sveriges gränser. Vaniljfudge, löständer, stekta ägg och jungfrubröst fick det bli.


Efter en kort sväng på hotellet klädde vi upp oss och återvände till staden för lite mat och uppladdning inför finalen. Det höll på att bli en Marilyn här vid de fina konstverken då det blåste en del den här kvällen. Jag hade dessutom glömt min bolero, tights och extraskor på hotellet. Samtliga artiklar hade varit skönt att dra på sig efter finalen då det hade regnat och jag hade dansat sönder mina fötter.


Vi åt mat på en riktig turistfälla. Gubbarna som spelar domino var förmodligen inhyrda...


Efter en ljummen öl i öltältet och så där 500 foton på oss tillsammans med azerier i olika åldrar begav vi oss till arenan. Säkerhetspådraget var massivt och jag vet inte hur många kontroller vi gick igenom. Personalen var alltid lika trevliga, respektfulla och glada. Perukerna åkte på och det blev fler fotograferingar. Vi hittade snabbt våra platser och insåg att vi satt mycket bra till.


Inga bilder kan göra upplevelsen rättvisa. Det var så härligt att få lyssna och se på alla bidrag. Känna trycket i arenan. Mest liv var det när Ryssland, Turkiet och Sverige uppträdde. Jag blev förälskad också, men det tar vi i ett nytt inlägg senare.

När det var klart att vi hade vunnit sprang vi fram så långt vi kunde för att jubla, hoppa och sjunga (skråla). Vi träffade landsmän och euforin var total. Så klart. Men nån efterfest blev det inte då klockan började närma sig fem och vi skulle åka hem vid tolvtiden på söndagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar