onsdag 9 maj 2012

Latent patent

Patentstickning. Vem har patent på det? Jag har inte kunnat ta reda på varifrån begreppet kommer med hjälp av Google.

Det fick mig i alla fall att fundera på order patent. Patens, patentis är presens participet av pateo, patere som betyder vara öppen på latin (det språk jag studerar och i framtiden hoppas undervisa i). Hmm..., det blev jag ju inte så mycket klokare av. Men ett sök på patent + etymologi gav resultat.


Ok, nu fattar jag varför det heter patent, men stickningen då? Har det med att man gör ett omslag och liksom lämnar öppet att göra? Säg det.

Det heter tydligen brioche knitting på engelska vilket också känns lite konstigt. Brioche är väl nåt sorts franskt bakverk?

Just nu på stickorna sitter i alla fall en turkos tröja stickad med patentstickning och raglan. Åh, nej ett till ord att undersöka ursprung på... Vänta lite.

Raglan är från början en sorts rock (klädesplagg), men ordet används nu också för den sorts ärmar som raglan-rocken har. Ärmskärningen är uppkallad efter Lord Raglan (lord Fitzroy Raglan), brittisk general under Krimkriget 1849-50. Med denna ärm ville han dölja att ena armen hade amputerats. En raglanärm skärs från axeln och sys samman med livet med en diagonal söm. (wikipedia)
Det är så spännande med ord och språk. Vilket tur jag har som får syssla med det i framtida yrkesliv och på fritiden. Förhoppningsvis i alla fall.


Ett störande litet fel, men jag är helt enkelt för lat för att ta upp.


Mönstret är från nån gammal tidning, typ Hemmets journal. Jag stickade en tröja till sambons brorson när han var liten och jag kommer ihåg att jag svor åt det då. Men nu har det gått 10 år och jag har väl lärt mig en del. Jag stickade upp en provlapp, vilket jag nästan aldrig gör. Men den här gången använder jag inte det garn som mönstret anger utan Blend Bambu från Hjertegarn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar