söndag 10 januari 2016

iCordavmaskning

Jag läste för ett tag sedan om att man kan göra en icord-(ajkård)-avmaskning. Då tänkte jag att det skulle vara snyggt på pippitröjan som ligger i pipen (pajpen).

Det innebär att man lägger upp tre maskor till på stickan och sedan stickar två räta maskor, därefter 2 räta maskor tillsammans i bakre maskbågen. Därefter sätter man tillbaka alla (3) maskorna på den vänstra stickan och upprepar proceduren tills man har 3 maskor kvar. Då maskar man av, eller som jag gjorde fortsätter sticka icord tills man har en så lång snodd man är nöjd med.

I sprundet plockade jag upp maskor, stickade aviga maskor från avigsidan och gjorde sedan icordavmaskningen.


Halskanten plockade jag upp och stickade på samma sätt, men innan jag avmaskade stickade jag en icord. De tre maskorna satte jag sedan på stickan och påbörjade avmaskningen. När jag avmaskat runt fortsatte jag sticka icord så att jag fick två lika långa snoddar.






Det blev snyggt tycker jag och det finns en stor risk att jag kommer använda mig av den här metoden fler gånger. Det tar ju lite längre tid, men om det blir snyggt och skönt så får det ju vara värt det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar