söndag 4 mars 2012

Sy en spis? (del 1)

Kan man sy en spis?

Inspirationen slog till när jag satt och surfade efter julklappar på jollyroom. Där hittade jag en spis från Bombadill. Den finns även i ett annat utförande hos EkoLeko. Självklart köpte jag inte någon av dem. Jag betalar inte nästan 500 kronor för något jag möjligen skulle kunna göra. Och dessutom göra bättre.

Inom litteraturvetenskapen talar man om imitatio och aemulatio och det är något jag tar fasta på. Speciellt vanlig är termen när man talar om greker och romare. Romarna imiterade/härmade grekerna friskt, men de (och senare litteraturvetare) påstod att de även förbättrade det de kopierade. Latinist, javisst!

Det kanske är på sin plats att berätta vad jag egentligen är. Eller ska bli. Jag ska, inom en förhoppningsvis ganska snar framtid, få ut min lärarexamen samtidigt med en magisterexamen i latin. Jag har jobbat som gymnasielärare i svenska och latin under några år, men aldrig blivit fast anställd på grund av att jag inte är utexaminerad. Namnet på bloggen, opellae, har jag hämtat från mitt älskade lexikon och betyder ungefär pyssel eller struntsaker, småverk (det är diminutiv till opus) och är plural, nominativ för de som kan lite latin. Jag hade helst sett att bloggen skulle heta opella, alltså i singular, men det namnet var upptaget.

Åter till spiskonstruktionen.
Jag började med att virka spisplattor i restgarn. Drops Alpaca Silk. Fint som kattskit i vällingen. Sen slängde jag in dem i tvättmaskinen i 40 grader tillsammans med vanlig såpa, efter att ha läst den här bloggen. Jag la dem i press under mitt stora tjocka latinlexikon på badrumsgolvet för att de skulle bli platta och runda.
Vreden gjorde jag med hjälp av toarullar, piprensare, kartong, vanligt papper och tapetklister. Receptet på tapetklistret hittade jag här.
Nu ska vreden målas och jag ska börja sy själva spisen, men tiden och platsen för att dra fram symaskin, strykbräda och allt annat finns inte riktigt just nu så därför delar jag upp det här projektet i flera olika inlägg.

to be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar