tisdag 6 mars 2012

Hårband med ros

Det hårband jag hade på mig den 29 februari virkades några dagar innan då jag insåg att jag inte hade outfits så det räckte.


Det är virkat med halvstolpar som har blivit lite utav en ny favorit i virksammanhang. Garnet är Tilda från Svarta fåret.

Lägg upp 10 st luftmaskor (eller den bredd du tycker passar ditt huvud). Gör en halvstolpe i 3:e luftmaska från nålen och fortsätt göra halvstolpar varvet ut. Gör två luftmaskor.
Vänd och gör halvstolpar varvet ut, 2 luftmaskor,
vänd och sen fortsätter man så till önskad längd, men det ska inte räcka helt och hållet runt huvudet.

I ändarna har jag börjat med en luftmaska och sedan virkat fasta maskor i de tre första maskorna och sedan gjort två luftmaskor och hoppat över två maskor och gjort tre fasta maskor till innan jag vänt med en luftmaksa och sedan stickat fasta maskor hela vägen, även över de två luftmaskorna.

Då blir det ett hål där man kan fästa resårbandet. Här har jag använt ett vanligt, ganska tunt resårband, och bara knutit. Man kan med fördel använda ett litet bredare och sedan sy ihop det så man slipper den lite obekväma knuten.

Rosen har jag virkat för länge sedan (egentligen till en prinsesstårta, men den blev för stor) och beskrivning på ros hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar