tisdag 3 januari 2012

Fikat är serverat!


 Samtlig bakverk är stickade med Svarta fårets Candy.
 

Ballerinakakorna är av någon anledning inte lika stora trots att åtminstone två är stickade exakt enligt mönster. Till en början förstod jag inte hur man stickade de s.k. vikvarven utan virkade endast i bortre maskbågen. De två understa är virkade på så sätt.
Vikvarv innebär att man virkar runt fm på föregående varv. Det är lite knöligt, men det blir mycket bra. De två översta är virkade med vikvarv.


Waferkexen kanske inte är så spännande, men de är fina i sin enkelhet. Jag lade in lite gammal röntgenplåt jag hade hemma (tack mormor!) för att de skulle bli lite stabilare.


Muffinsbottnarna har ett speciellt mönster. Man virkar vikvarv men framifrån. Sticker alltså ner virknålen från framsidan framför fm på föregående varv och sticker sedan ut den på andra sidan fm. Sen fortsätter man så varv efter varv. 


Glasyren och körsbäret skulle av någon anledning sys fast efter att muffinsen var stoppad. Varför vet jag inte, men jag gjorde som beskrivningen sa (för en gång skull). Men körsbäret satte jag fast på glasyren innan... Så okej, jag följde inte instruktionerna helt och hållet.

Nu är frågan - ska barnen verkligen få leka med dessa läckerheter?



2 kommentarer:

  1. Oj! Va fiina dom är! Gillar mer 7 sorter av dom här än "riktiga" kakor. Gott Nytt År! till Dig också önskar Birgitta.

    SvaraRadera