tisdag 10 januari 2012

Doppyssel del 2



Inför min sons dop blev det också en del pysslande så klart. 

Min syster hade något år tidigare önskat sig en kofta och i augusti (inför hennes födelsedag) tog jag äntligen tag i det hela. Hon hade själv valt garnet och hennes val föll på en mjukt blå färg av KidSilk från Garnstudio. Jag hann inte klart till hennes födelsedag så hon fick i stället koftan som present när hon fött sin tredje son. Det är en bedrift jag tycker man ska fira. 

Stickad med dubbelt garn, men ändå skir

Den lilla puffärmen

Hålmönstret syns bäst på ryggen

Pärlemorknappar
Min egen kofta, eller snarare bolero, hade jag påbörjat inför min dotters dop. Den hann inte bli klar på långa vägar tills dess, trots att hon var 5 månader när hon döptes. Mönstret var inte helt lätt och krävde lite koncentration. Amningen ställde till det. Jag kom ju knappt ihåg vilket bröst hon senast hade fått i från.

Sonen var hela 7 månader när han döptes så den här gången hann jag. Dessvärre blev den lite för stor, men det fixade jag till genom att göra den till en omlottbolero. Mönstret kommer från en bok som heter "Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt", skriven av Lene Holme Samsoe (Ica bokförlag, 2007). Garnet är dock Drops Lin från Garnstudio.


Sonen bar samma dopbyxor som dottern och till det en dophätta.


Min systers son döptes samtidigt så han bar så klart en likadan, men i mindre storlek. Hättorna är stickade av det garn som blev över från koftan.



 
Till dopkalaset hade min syster bakat supersmarriga cake-pops. Vi hade en tipspromenad med barnens namn som tema. Även priserna kunde associeras till kusinernas namn. Vi hade riktigt roligt när vi associerade fritt. Förhoppningsvis hade gästerna lika roligt.

Dottern på tipspromenad i finaste ullkoftan. Mer om den i tidigare inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar