fredag 13 januari 2012

Ännu en kofta till dottern

En av de absoluta fördelarna med att ha en dotter är att man får sticka en massa fina kläder till henne. Vid mitt senaste besök på Hemfliten Lin och Ull i Vara köpte jag några nystan lila Drops Fabel och satte omedelbart igång att sticka den här koftan.

Den stickas med rätstickning och man stickar sidledes med förkortade varv för att få till a-formen. Lite långtråkigt, men perfekt att sticka när man kollar på tv eller barnen leker förnöjt på rummet.

När man kommer till ärmen sätts rätt många maskor på en tråd. Eftersom jag hade två 2,5 rundstickor använde jag den ena att ha maskorna på och den andra att sticka vidare med.
 
Sen sätter man tillbaka maskorna på stickan igen och fortsätter med bakstycket. Här har jag kommit en bit på väg. 


Jag började sticka en lila kofta till mig själv för ett rätt bra tag sedan. I somras tror jag. Jag fortsätter med den när dotterns kofta är klar så kan vi matcha varandra sedan. Den är lite ljusare i tonen, men tror det kan bli snyggt när vi matchar varandra utan att vara helt lika. Det är ju den bästa matchningen, när det inte är uppenbart att man försöker.
Vi får se när de blir klara. Att sticka på stickor 2,5-3 är ju ganska tidskrävande och rätstickning är som sagt rätt enformigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar