tisdag 13 december 2011

Två strumpor samtidigt på samma sticka

Jag har gett mig på att sticka två strumpor samtidigt med magic-loop-tekniken. Det funkar faktiskt ganska bra. Det blir lite trassel med tråden ibland och speciellt när hälarna skulle stickas. Men med lite tid och tålamod reds de flesta fnurror upp. Här skulle jag kunna göra en liknelse med fnurror på andra trådar, men jag skippar nog det den här gången. 

Man lägger först upp hälften av den första strumpans maskor. Så här i efterhand borde jag ha tänkt på att i stället lägga upp det antal maskor som ska bilda hälen då det blev lite trixigt att få till den. Sen lägger man i alla fall upp andra strumpans samtliga maskor. Delar på dem som vanligt (när man stickar magic-loop) och fortsätter sedan lägga upp första strumpans maskor. Man måste så klart ha två nystan eller två trådändar. Jag stickar med ett nystan och använder således både början och slutet. Här finns en mer utförlig beskrivning.

Det här är ett work in progress så jag får återkomma med rapport när det är klart. Det kan vara så att det är första och sista gången jag stickar två strumpor samtidigt på samma sticka,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar